Bachelor Biologie

Onderaan de pagina zijn enkele bachelortheses te vinden!


Beste (toekomstige) eerstejaars,

 

Hier vind je het eerstejaarsboekje: van Rups tot Vlinder, waarin je alle handige informatie bij elkaar hebt over B.V.W. ‘Biologica’, de studie Biologie en de WUR Campus. Mocht je toch nog vragen hebben contacteer dan je mentorouders of mail naar: bestuur.biologica@wur.nl

Veel succes en plezier dit jaar!

Download
Van rups tot vlinder
Informatieboekje voor de eerstejaars biologiestudenten
Van Rups tot Vlinder startjaar 2020.docx
Microsoft Word document 413.4 KB

Indeling Bachelor Biologie

De Bachelor Biologie is een Nederlandstalige bachelor, maar je zal al wel te maken krijgen met Engelse boeken en handleidingen. Later in de studie komen er wel meer Engelstalige vakken. De bachelor bestaat uit vier verschillende onderdelen gedurende drie jaar. Je begint de studie met anderhalf jaar van verplichte vakken voor iedereen, de basisvakken dus. Hierdoor krijg je een goede indruk van wat Biologie allemaal inhoudt en zou je een keuze moeten kunnen maken welke richting je op wilt.

 

Het tweede onderdeel is dan ook de zogeheten Major. Dit is een specialisatierichting die je meer vakken van een richting laat volgen en deze moet je kiezen in het tweede gedeelte van je tweede jaar. Je volgt deze richting tot aan het einde van de eerste helft van jouw derde jaar. De namen van deze majors zijn in het Engels, maar de richting is alsnog grotendeels in het Nederlands. In Wageningen hebben wij vier majors. Dit zijn de volgende:

 

Major A: Cell Biology and Molecular Interactions

Je kijkt naar alle processen in organismen op celniveau, de kleinste eenheid van leven. Je houdt je bezig met biologische eigenschappen van cellen en processen binnen die cel. Deze processen worden zichtbaar gemaakt met speciale technieken, tijdens je specialisatie leer je met deze technieken werken. Je kijkt in deze specialisatie veel naar DNA.

 

Major B: Development and Adaptation

Je vraagt je af waarom een dier of plant eruit ziet zoals het is, je probeert een relatie te ontdekken tussen de bouw en functie. Daarnaast probeer je te begrijpen hoe een organisme zich in de tijd heeft aangepast aan hun omgeving, zowel in de evolutie als in de ontwikkeling van embryo tot volwassene. Hoe kan één cel zich ontwikkelen tot een compleet organismen? Dit alles wordt bestudeerd met mutaties. Door organismen met een afwijkende ontwikkeling te bestuderen kom je veel te weten over de processen die een rol spelen in de ontwikkeling.

 

Major C: Health and Disease

Je kijkt bij deze specialisatie naar de gezondheid van mens en dier. Je bekijkt een probleem op alle integratieniveaus, van cel tot ecosysteem. Je leert hoe organismen hun interne milieu in stand kunnen houden. Je bestudeert de werking van het zenuwstelsel, hormonen en de energiehuishouding. Je kijkt bijvoorbeeld bij malaria naar de symptomen die een infectie veroorzaakt.

 

Major D: Ecology

Ecologie gaat over systemen waarin dieren, planten, micro-organismen en de omgeving elkaar beïnvloeden. Je kijkt wat er gebeurt als je uit zo’n netwerk een soort weghaalt of toevoegt. Deze specialisatie gaat over klimaatsverandering en biodiversiteit, over koolstof en nitraatkringlopen, maar ook over concurrentie en samenwerking tussen en binnen soorten. Een belangrijk onderdeel is het maken van modellen, hiermee kun je complexe systemen eenvoudiger beschrijven en voorspellingen doen.

 

Het derde en het vierde onderdeel van de studie vindt plaats in de tweede helft van jouw derde jaar. Als eerste heb jij bijna een half jaar de tijd om vrije keuze vakken te volgen. Deze vakken mogen over bijna alles gaan, of het nou in je interesse gebied ligt of niet. Je kan in deze periode ook naar het buitenland, maar daar staat hieronder meer informatie over.

 

Het laatste onderdeel van de Bachelor Biologie is de Bachelor thesis. Dit is een onderzoek dat je gaat uitvoeren bij een onderzoeksgroep. Dit mag er een zijn van de 29 onderzoeksgroepen die bij Biologie zijn aangesloten. Zie het kopje Bachelor Thesis voor specifieke aanboden voor thesis onderwerpen.


Studeren in het Buitenland

Studeren in het buitenland: het lijkt vaak moeilijker dan het is. Websites blijken ineens onvindbaar als jij ze nodig hebt, studieadviseurs krijgen kinderen, studieachterstand gooit roet in het eten. Vaak is een simpele optelsom van moeite genoeg om mensen op te laten geven. En dat is zonde, want studeren in het buitenland is hartstikke leuk.

 

Erasmus Mundus

Het Erasmus Mundus programma is er voor mensen die voor een periode van 3 tot 12 maanden in een ander Europees land willen studeren. Gedurende deze periode loopt je studiefinanciering gewoon door en bovendien kom je soms in aanmerking voor een extra beurs.

 

Dit programma heeft uitwisseling als voornaamste doel, dus het kan zijn dat sommige universiteiten studenten van bepaalde universiteiten liever aannemen, omdat er ook meer van hun studenten naar die universiteit willen. Vaak echter valt er dan nog wel wat te regelen.

 

Informatie vanuit de WUR kun hier vinden.

 

Mocht je nu besloten hebben dat een Erasmus uitwisseling echt iets voor jou is, dan moet je nog wel even een afspraak maken met je studieadviseur. Die kan je dan precies vertellen wat er nog allemaal moet gebeuren voordat je weg kunt.

 

Naast het Erasmus Mundus programma zijn er natuurlijk nog verschillende manieren om naar het buitenland te gaan. Misschien wil je wel helemaal niet naar Europa.

Dan is de website www.wilweg.nl waarschijnlijk iets voor jou. Hier kun je eigenlijk alles vinden; over stages, Masters, periodes weg, beurzen, noem maar op.


Wil jij de stem van de Nederlandse jongeren laten horen op verschillende internationale conferenties* over voedsel en biodiversiteit? Word onze nieuwe jongerenvertegenwoordiger!

 

2020 is een cruciaal jaar voor biodiversiteit. Er wordt op dit moment onderhandeld over een nieuw mondiaal akkoord over biodiversiteit, met doelstellingen voor alle landen voor het komende decennium. 

 

Als jongerenvertegenwoordiger vorm je de schakel tussen jongeren en de beleidsmakers. Je gaat actief op zoek naar de meningen en ideeën van allerlei verschillende jongeren, bijvoorbeeld op scholen, en bespreekt deze met sleutelfiguren op allerlei internationale conferenties. Kijk op www.njr.nl/jvbio.


Bachelor Thesis

Om het aanbod aan BSc theses te zien kan je hier kijken. (Deze website werkt alleen op de universiteit)

Ook is het bij het zoeken van een BSc thesis mogelijkheid aanbevolen om een leerstoelgroep die je interessant vindt te mailen met de vraag of ze een thesisplek voor je hebben. 

  

 BSc thesis topic Matchmaking for crops

  

The practice of growing multiple crops in the same field has recently been getting increasing attention. But what are the best combinations of crops? In this project, you will help answer this question. You will help gather existing information, and then be guided in performing a (Bayesian) classification analysis. You will learn how to conduct scientific research spanning multiple fields, be introduced to less well known data analysis methods (no previous knowledge required) and work on a question which is of real interest to growers. The start date is flexible, and if the project is executed during the field season, there will also be opportunities to join field work activities. For more information: check tip.wur.nl or get in touch with annet.westhoek@wur.nl.

 

 

THE EFFECTS OF ENDOSYMBIONTS ON THE BIOLOGICAL CONTROL OF APHIDS IN DUTCH GREENHOUSES

 

Aphids are serious pests in greenhouse vegetable crops. It has recently been found that some aphids carry endosymbionts that can make them resistant to parasitoid wasps. To optimize parasitoid wasp biocontrol and make biological control a better alternative to pesticides, we are studying the effects of endosymbionts on the effectiveness of aphid biocontrol in Dutch greenhouses.

 

We are looking for BSc and MSc students who can do their internship/thesis during 2019 or 2020. Projects can involve field work such as greenhouse sampling and sampling aphids outside, molecular work (DNA extraction, PCR, barcoding, sequencing) on aphids and endosymbionts, and laboratory cage studies on aphid performance or parasitoid wasp virulence. If you are interested, don’t hesitate to contact me at Helena.Donner@wur.nl.

 

 

Interactions between insects feeding on leaves and roots.

 

Do you love plants and insects? Do ecological interactions fascinate you? Would you like to work with different species of insects that interact with each other by feeding on the same host plant? And are you interested in finding mechanisms that could underlie such interactions?

 

If the answers to the questions above are a firm “Hell yeah!”, then maybe doing a thesis in this project is something for you! We’re studying the effects of leaf feeding herbivores (caterpillars and aphids) on the roots of cabbage plants, and how that affects root feeding herbivores. We focus on greenhouse studies supported by molecular work to unravel the mechanisms behind these interactions, in order to gain new insights in ecology and plant defence in the roots. Since the project is quite broad, students can opt to focus more on the molecular work, or more on greenhouse studies.

 

If you’re interested, please contact Peter Karssemeijer (peter.karssemeijer@wur.nl) for more information.

 

Arthropods as bird predators: 

It is not common to see arthropods predating birds. My research team in the Lined Seedeater Project filmed a wasp predating nestlings while monitoring nests. This finding is unique and presents a new perspective on the role of insects and other arthropods as predators of vertebrates. I want to better understand this phenomenon so in this thesis the student will revise an exciting compendium of existing literature to get together all the information available in arthropods as bird predators. The goal of this project is to better understand the dimension of this ‘cross-predation’ relationship. If you're interested message filipe.cunha@wur.nl.

 

 

The last one is a male: 

Risk-taking behaviors (i.e. anti-predatory behaviors) have been reported to be male-biased in several species. In primates, this sex bias in anti-predatory behavior seems to be prevalent and not explained by parental care. Risk-taking behaviors such as anti-predatory behaviors are hypothesized to be male services in which those individuals can advertise their phenotypic quality. Group of primates frequently face predators while moving, but not always engage in mobbing, or counter-attacking events. In some of those encounters, primate groups move away from the predators. However, it is unclear if the group movement follows a sex-biased order. If risk-taking behaviors towards predators are indeed a sexually selected male service we would expect that males would be the last ones to escape a risky situation, and/or have the highest proximity with predators. In this project, the student will have the chance to explore existing literature in primates encountering predators and analyze the sex-biased in this behavior. If you're interested message filipe.cunha@wur.nl.

 

 

Plumage badge a signal of male quality: 

Plumage badges and other adorns are often associated with male phenotypic quality. In this thesis, the student will test this idea in the Lined Seedeater (Sporophila lineola), a small neotropical passerine species in which males have a conspicuous back and white plumage with distinguishable facial badges. To conduct this project the student will analyze images and have access to our database. If you're interested message filipe.cunha@wur.nl.

 

 

Adapting to city life: a study of the biological rhythms of forest and city birds

We are looking for a highly motivated, independent (bachelor/master) student to join us during the 2020 fieldwork and help us to study urban and forest birds. You will have the opportunity to learn several different methods to work with birds in the field. There are also possibilities to learn other experimental methods. You will also receive training in how to develop your researcher skills.

 

A short background

Urbanization provides a fantastic opportunity to study the evolutionary processes in action. Cities profoundly change the environment, putting organisms under contrastingly distinct selective pressures when compared to natural environments such as forests. For example, urban environments are warmer, noisier and with much more light at nightin comparison to forests. Due to these strong and distinct pressures, and sometimes restricted gene flow, organisms in cities are known to undergo rapid phenotypic and genetic changes.We are interested in using these differences between urban and forest environments to study the evolution of biological clocks.

 

What will you do?

You will help to monitor the great tit breeding season. We will monitor birds nesting in a forest and a city in the Netherlands. We will follow the whole breeding from nest building until chick fledgling. You will be involved when we catch, ring and measure adult birds and chicks. You will also help to collect activity and nest incubation data of birds in cities and forests using RFID tags and temperature loggers. Possible questions for students include (but are not limited to):

  • Do forest and city birds have different reproductive success?
  • Is the activity pattern of forest and city birds different?
  • Is the incubation pattern of forest and city birds different?

Students can also come up with their own research questions if they fit in the scope of this project. Apart from field-based ecological questions, we can also discuss possibilities to study the biological clocks of birds in captivity.

 

Requirements:

A good planning/organizing capacity

A valid driver’s license is essential.

The fieldwork starts preferably in April 2020 and lasts through to June/July, but specific dates can be negotiated. Previous experience with avian fieldwork is helpful but not a requirement as training will be provided.

For more information and questions, contact dr. Barbara Tomotani: b.tomotani@nioo.knaw.nl.

 

 

Tropical coastal connectivity under the influence of massive algal blooms

Supervisor(s)

S. Pino Cobacho, M. J. A. Christianen

Examiner(s)

M.J.A. Christianen

Contact info

sara.pinocobacho@wur.nl

Begin date

2020/03/26

End date

2021/03/26

 

Description

Start date is very flexible.
Massive algal blooms such as the ones of Sargassum in the Caribbean region are becoming more and more common due to a combination of climate and anthropogenic drivers. The arrival of these massive concentrations of macroalgae to tropical coasts affects the ecology of coastal ecosystems. These impacts are transferred through connected ecosystems and they could potentially lead to cascading failure. This project consists in conducting a bibliographic review of the main ecological implications of macroalgal blooms to tropical coasts, and how their effects are facilitated or buffered through biogeochemical fluxes existing between the different habitats.

 

 

Pollution and disease in tropical seascapes

 

 

Supervisor(s)

S. Pino Cobacho, M. J. A. Christianen

Examiner(s)

M.J.A. Christianen

Contact info

sara.pinocobacho@wur.nl

Begin date

2020/03/27

End date

2021/03/26

 

 

Description

Start date is very flexible.

Coastal infrastructure development, the close proximity of cities- and human influence in general- are intensifying the fluxes of biological and chemical pollutants into the tropical coastal zone. These pollutants have the potential of causing toxicity or disease to mangrove, seagrass and coral species that commonly occur in association within the seascape. This project consists in conducting a bibliographic review on the most common pollutants reaching the tropical seascape, their origin, and the physiological response and damage to the affected species.